PFRON – Wsparcie realizowane poza placówką

Celem projektu jest zwiększenie samodzielności niepełnosprawnych dzieci i młodzieży do 18 roku życia i poprawa ich funkcjonowania w sferach zaburzonych w zakresie werbalnym, ruchowym, sensorycznym, społecznym i emocjonalnym poprzez zapewnienie regularnego i długofalowego wsparcia rehabilitacyjnego w postaci zajęć hipoterapii.

Zadanie polega na prowadzeniu grupowych i indywidualnych zajęć, które:
a) mają na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych;
b) rozwijają umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniami słuchu, mowy, z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną;
c) usprawniają i wspierają funkcjonowanie osób z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną w różnych rolach społecznych i w różnych środowiskach.

W ramach realizacji zadania planuje się objęcie regularnym, specjalistycznym wsparciem hipoterapeutycznym 10 odbiorców, którzy otrzymają wsparcie w wymiarze 30 godzin hipoterapii na beneficjenta. Łącznie w całym okresie trwania projektu planuje się przeprowadzenie 300 godzin hipoterapii.

Grupą docelową zadania są dzieci i młodzież do 18 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności w wyniku różnych przyczyn, w tym ruchowej i intelektualnej, z zaburzeniami rozwojowymi w tym autyzmem z województwa lubuskiego, przynajmniej trzech powiatów: nowosolskiego, zielonogórskiego i krośnieńskiego. Do projektu planuje się zakwalifikować 10 osób (dzieci) z różnymi rodzajami niepełnosprawności (głównie ruchową i intelektualną, a także sprzężoną, z zaburzeniami rozwojowymi oraz z różnymi wadami genetycznymi). Planuje się rekrutować uczestników spośród kandydatów zgłaszających się indywidualnie lub przez instytucje i organizacje w odpowiedzi na upowszechnianie informacji o realizowanym zadaniu z informacją o finansowaniu przez PFRON.

Zajęcia hipoterapeutyczne – realizowane będą jako zajęcia indywidualne i będą prowadzone przez wykwalifikowanego hipoterapeutę oraz asystenta hipoterapeuty (osoba niezbędna do prowadzenia lub trzymania konia w trakcie zajęć). W ramach zajęć, w zależności od ustalonych celów terapeutycznych i możliwości psychofizycznych, planuje się terapię w formie spacerów na grzbiecie konia, na oklep (bez siodła) lub ze specjalnym pasem hipoterapeutycznym jako pomocą dla pacjenta w celu utrzymania się na koniu. W trakcie spacerów beneficjent będzie uczestniczył w biernej jeździe konnej, która przenosi prawidłowy wzorzec ruchu na uczestnika terapii. Możliwe jest wykonywanie prostych ćwiczeń na koniu (sięganie do ucha, ogona) w celu poprawy koordynacji ruchowej, równowagi, pracy nad poprawną komunikacją i umiejętnością wykonania polecenia. W trakcie zajęć beneficjent, w zależności od możliwości, angażowany będzie również w rozmowę z hipoterapeutą, w celu poprawy możliwości komunikacyjnych, ćwiczenia poprawności odczytywania komunikatów i wykonywania poleceń. W przypadku beneficjentów, których stan zdrowia, przejawiana agresja lub lęki przed zwierzętami lub wysokością uniemożliwią pracę na grzbiecie konia, planuje się zajęcia z koniem z ziemi, w postaci spacerów z koniem, a także czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych pobudzających zmysły, wyciszających i usprawniających motorykę małą, jak głaskanie, przytulanie, czesanie, wąchanie. W całym projekcie planuje się realizację 300 godzin zajęć hipoterapii, po 30 dla każdego z 10 beneficjentów. W przypadku konieczności rezygnacji beneficjenta z projektu z przyczyn losowych lub zdrowotnych planuje się przyjęcie w to miejsce nowego beneficjenta pozyskanego do projektu w trybie naboru uzupełniającego.

Spodziewane efekty pracy terapeutycznej w proponowanym projekcie to:

  • poprawa komunikacji werbalnej zarówno pod względem mowy, jak i rozumienia komunikatów
  • rozwój umiejętności społecznych poprzez różnorodne interakcje z terapeutami i zwierzętami
  • poprawa koordynacji ruchowej oraz zdolności motorycznych
  • wzrost pewności siebie poprzez zdobywanie nowych i trudnych umiejętności (jazda konna)
  • lepsze radzenie sobie ze stresem poprzez poznanie technik relaksacji i redukcji napięcia w trakcie zajęć hipoterapii
  • zwiększenie aktywności ruchowej
  • poprawa funkcji psychomotorycznych – jazda wierzchem wpłynie na poprawę funkcji psychomotorycznych takich jak równowaga, orientacja przestrzenna, czy koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • wzrost samodzielności poprzez rozwijanie funkcji komunikacyjnych i motorycznych
  • zwiększenie integracji społecznej
  • wsparcie rodzin poprzez zdobycie doświadczenia, wiedzy i instrukcji do dalszej pracy z dzieckiem w domu
  • podniesienie jakości życia poprzez poprawę umiejętności komunikacyjnych, zdolności ruchowych i samodzielności

Projekt stanowi uzupełnienie działań fundacji takich jak wsparcie psychologiczne, zajęcia logopedyczne, czy warsztaty wspierające rozwój społeczny i emocjonalny. Realizując zadanie fundacja dąży do stworzenia przestrzeni, w której każdy może znaleźć pomoc, wsparcie i zrozumienie, dostosowane do swoich indywidualnych potrzeb.

Facebook
Instagram