Zajęcia jazdy konnej w ramach programu rządowego Mikro Granty 2023
Zajęcia dofinansowano ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, których dysponentem był Minister Sportu i Turystyki. Zajęcia były realizowane w ramach dwóch projektów: „Jazda konna, czyli treningi dla ciała i ducha” dla dzieci ze szkół podstawowych oraz „W małym ciele wielki duch!” dla przedszkolaków.
Celem projektu było upowszechnianie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, promocja aktywnego i zdrowego stylu życia oraz umożliwienie dzieciom i młodzieży dostępu do regularnej aktywności fizycznej. Zajęcia prowadzone były cyklicznie tak, żeby każdy z uczestników miał możliwość uczestnictwa w zajęciach wielokrotnie, kształtując w ten sposób nawyk uprawiania sportu, zdobywając nowe umiejętności takie jak balans, równowaga, świadomość własnego ciała, prawidłowa postawa ciała oraz rozwijając umiejętności już posiadane.
Uczestnikami zajęć były dzieci ze szkół podstawowych oraz dzieci w wieku przedszkolnym, również dzieci z niepełnosprawnościami. Realizacja zajęć jazdy konnej dla tej grupy uczestników miała zachęcić ich do aktywności, dbania o własne zdrowie fizyczne i psychiczne, a także odciągnąć dzieci od wszechobecnej elektroniki, bodźców, siedzącego trybu życia zwłaszcza po pandemii i trybie nauki online, kiedy aktywność fizyczna dzieci spadła drastycznie powodując problemy fizyczne (otyłość, brak sprawności) oraz psychiczne (depresje, spadek własnej wartości, zamknięcie i wycofanie).
W ramach projektu „Jazda konna, czyli treningi dla ciała i ducha” zrealizowanych zostało 156 treningów dla dzieci ze szkół podstawowych, natomiast projekt „W małym ciele wielki duch” zakładał realizację 157 treningów dla najmłodszych w wieku przedszkolnym. Zajęcia prowadzone były w terminie od 4 września do 31 października 2023, a terminy ustalane były indywidualnie z każdym uczestnikiem.
Jeździectwo jest sportem ogólnorozwojowym. Wymaga równowagi, siły mięśni, refleksu, skupienia. Działa prozdrowotnie, pozytywnie wpływa na kształtowanie sylwetki, utrzymanie prawidłowej postawy ciała, a także, poprzez siedzenie na grzbiecie konia i poruszanie się razem z nim, przekazuje prawidłowy wzorzec ruchowy usprawniając działanie stawów. Poprawia krążenie krwi, usprawnia pracę jelit oraz wymusza skupienie i prawidłową pracę układu oddechowego. Aktywizuje mięśnie głębokie. Dodatkowo pozwala odprężyć się, a także odgrywa ogromną rolę terapeutyczną poprzez kontakt z przyrodą i końmi. Jazda konna ma kolosalny wpływ na poprawę kondycji fizycznej, doskonalenie równowagi oraz koordynacji (oko-ręka-noga). Uczy działania poszczególnych części ciała niezależnie od siebie (ręka, noga), a relacja i obcowanie z koniem wpływają na wzrost pewności siebie, uczą odpowiedzialności, poprawiają koncentrację i rozwijają pozytywne relacje ze światem zewnętrznym, co w czasach wszechobecnych ekranów i przebodźcowania dzieci i młodzieży ma również ogromny wpływ na ich zdrowie psychiczne.
Dodatkowo, opieka nad koniem, jego przygotowanie do jazdy (czyszczenie, siodłanie) oraz zaopiekowanie po jeździe (rozsiodłanie, sprawdzenie kopyt, nakarmienie, odprowadzenie na pastwisko) rozwijają empatię oraz uczą poszanowania drugiej istoty. Jazda konna, jak każdy inny sport, uczy odpowiedzialności, wytrwałości, cierpliwości, rozwija kompetencje społeczne poprzez kontakty rówieśnicze i elementy rywalizacji a także uczy konsekwencji, systematyczności oraz dostarcza informacji o potrzebach gatunkowych koni, bo żeby móc jeździć konno potrzebny jest zdrowy, spokojny i odpowiednio zaopiekowany koń.
Zajęcia dla najmłodszych dzieci były realizowane w formie spacerów na koniu i wykonywaniu w trakcie różnych ćwiczeń na koordynację, usprawnienie i rozwój mięśni. Zajęcia dla dzieci starszych miały różnorodną formę (spacery, woltyżerka, jazdy indywidualne) w zależności od umiejętności i możliwości dziecka. W trakcie prowadzenia zajęć kierowano się przede wszystkim bezpieczeństwem, aktualną formą konia i dziecka w danym dniu, a także możliwościami w zależności od stopnia zaawansowania i stanu psychofizycznego uczestnika zajęć. Taka forma aktywności fizycznej miała ośmielić dzieci, podnieść ich samoocenę poprzez nabywanie nowych, trudnych umiejętności, a także wzmocnić poczucie wartości i kontroli nad własnym ciałem dając fundament na ich zdrową przyszłość.